AKTIVITI PEMERDAGANGAN MANUSIA -- ( KESAN NEGATIF KEPADA NEGARA & USAHA UNTUK MENGEKANG MASALAH INI)


Sumber Internet

Aktiviti pemerdangan manusia adalah segala bentuk pengeksplotasian ke atas manusia. Terdapat pelbagai kesan negatif kepada negara disebabkan aktiviti ini dan beberapa usaha boleh dilakukan untuk mengekang masalah ini daripada terus berlaku.

Antara kesan negatif aktiviti pemerdangan manusia ialah mencemarkan imej negara. Aktiviti pemerdangan manusia yang berlaku secara giat di negara ini akan meninggalkan tanggapan negatif dari negara lain. Hal ini akan membantutkan pertumbuhan ekonomi di negara kita kerana para pelabur tidak berminat untuk melabur di negara ni disebabkan masalah pemerdagangan manusia. Sektor pelancongan yang turut menyumbang kepada pendapatan negara juga akan terjejas kerana pelancong asing berasa khuatir akan keselamatan mereka apabila berada di Malaysia.

Selain itu, berlaku peningkatan jenayah di negara ini. Aktiviti pemerdagangan manusia menyebabkan peratusan kadar jenayah di negara ini kian meningkat. Sebahagian besar manusia yang diperdagangkan ini terlibat dalam jenayah seperti pecah rumah, rompakan, sendiket dadah, dan sebagainya untuk mencari sumber kewangan. Terdapat juga sebahagian daripada mereka yang bekerja sebagai pelacur bagi mendapatkan duit untuk menampung keperluan hidup.

Seterusnya, aktiviti pemerdangan manusia juga menyebabkan berlaku penularan penyakit berjangkit. Sebahagian besar manusia yang diperdagangkan ini berasal dari negara yang mundur seperti Afrika Tengah, India, dan sebagainya. Golongan ini mempunyai taraf kesihatan yang rendah dan kebanyakkannya menghidap penyakit berjangkit seperti tibi, virus HIV, dan AIDS. Pergaulan mereka dengan masyarakat tempatan di negara ini di bimbangi akan merebakkan penyakit-penyakit berbahaya tersebut.

Antara usaha yang boleh dilakukan untuk mengekang masalah ini daripada berterusan ialah dengan mengetatkan kawalan di sempadan. Pihak berkuasa perlulah lebih giat mengawal sempadan di negara ini daripada kemasukan golongan manusia yang di perdagangankan. Rondaan yang kerap perlu dilakukan bagi mengenalpasti pintu masuk haram manusia yang di perdangangkan ini. Kemasukan warga asing ke negara ini perlulah melalui syarat-syarat yang ketat agar golongan pemerdagangan manusia ini dapat dikesan dan dibawa ke muka pengadilan.

Di samping itu, pelaksanaan kempen juga boleh dilakukan bagi membendung aktiviti tidak bermoral ini. Kempen yang diadakan bertujuan untuk memaparkan kepada umum tentang keburukan aktiviti pemerdangan manusia, denda, dan hukuman yang boleh dikenakan kepada induvidu yang terlibat dalam aktiviti ini, dan usaha yang boleh dilakukan untuk membendung gejala ini. Melalui ini, orang awam akan lebih sedar akan tanggungjawab mereka dalam usaha membendung aktiviti pemerdangan manusia. Kempen ini boleh dilakukan menerusi media massa elektronik dan bercetak, seterusnya dipaparkan di sekolah, tempat awam seperti pasaraya, perhentian bas, dan sebagainya.

Kesimpulannya, aktiviti pemerdagangan manusia haruslah di banteras dengan segiat mungkin agar isu ini tidak meninggalkan kesan negatif kepada negara. Semua pihak perlu turun padang bagi membendung aktiviti pemerdangan manusia ini.

Ulasan

  1. Adakah anda dalam krisis kewangan, mencari wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri atau membayar bil anda?
    Saya mendapat saya dari Mike Fisher. Kad ATM kosong saya boleh mengeluarkan $ 2,000 setiap hari. Saya mendapatnya dari minggu lalu dan sekarang saya mempunyai $ 14,000 percuma. ATM kosong mengeluarkan wang dari setiap mesin ATM dan tidak ada nama keluarga, ia tidak dapat dikesan dan sekarang saya mempunyai wang untuk bekerja dan wang yang cukup untuk saya dan keluarga saya untuk hidup.

    PERCAYA KAD KREDIT KESELAMATAN DI HARGA PRIBADI
    * Mereka menjual kad ini kepada semua pelanggan dan pembeli yang berminat di seluruh dunia, kad ini mempunyai had pengeluaran harian sebanyak $ 2000 hingga $ 5000 dan sehingga $ 50,000 di kedai dan POS tanpa had. *

    * e-mel: blankatm156@gmail.com
    * Anda juga boleh menghubungi atau membantu Hubungi kami hari ini untuk lebih banyak pencerahan
    +1 (301) 329-5298

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

RASUAH (FAKTOR, KESAN DAN LANGKAH PENCEGAHAN)

TEKNOLOGI MAKLUMAT & KOMUNIKASI (ICT) : KESAN POSITIF & KESAN NEGATIF

INDUSTRI INAP DESA (HOMESTAY) : KEPENTINGAN & CABARAN