Segalanya Tentang Tingkatan 6

Salam sejahtera...


Hari ini saya akan terangkan serba sedikit mengenai tingkatan enam. Mungkin ada dalam kalangan adik-adik lepasan SPM yang masih berminat menyambung pelajaran walaupun tidak mendapat tempat di universiti ataupun matrikulasi. Jadi, ramai yang menjadikan pengajian di tingkatan enam sebagai laluan untuk menyambung pelajaran di peringkat universiti kelak. Ada juga sebahagian pelajar yang menjadikan tingkatan enam sebagai 'tempat persinggahan' sebelum mendapat tawaran ke pusat pengajian lain.

Stigma yang mengatakan bahawa pengajian di tingkatan enam no class ataupun low class harus dikikis khususnya dalam pemikiran adik-adik lepasan SPM. Sebenarnya, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) memandang serius isu pendidikan di tingkatan enam. KPM kini sedang melaksanakan program 'Penjenamaan Semula Tingkatan 6' agar setanding dengan institusi pengajian lain di Malaysia.

Sebelum kita pergi lebih jauh. Biar saya dedahkan apa itu Tingkatan 6? Berdasarkan maklumat daripada Kementerian Pendidikan Malaysia:
Murid-murid yang telah tamat pengajian menengah atas dan telah menduduki peperiksaan SPM boleh meneruskan pengajian ke tahap pendidikan tinggi.
Pengajian Tingkatan 6 mengambil masa dua tahun (Tingkatan 6 Bawah dan Tingkatan 6 Atas). Pelajar yang layak akan menerima surat tawaran dari Jabatan Pendidikan Negeri. Terdapat dua jurusan yang ditawarkan di Tingkatan 6:
  • Kemanusiaan
  • Sains
Pada akhir Tingkatan 6, pelajar akan dinilai melalui peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).

Baiklah!
Terdapat 2 aliran/jurusan yang ditawarkan di Tingkatan 6. Iaitu aliran Kemanusiaan dan aliran Sains. Anda boleh memilih aliran yang diminati berdasarkan keputusan SPM yang lalu. Misalnya, andai anda pelajar jurusan sains semasa di Tingkatan 5 maka peluang anda lebih cerah untuk menyambung jurusan sains di Tingkatan 6. Bagi pelajar jurusan sastera atau sains sosial, jurusan kemanusiaan lebih sesuai untuk anda pilih semasa di Tingkatan 6. Walau bagaimanapun, anda bebas membuat pilihan jurusan yang anda minati di Tingkatan 6. Buatlah pilihan yang terbaik berdasarkan kekuatan diri anda kerana Tingkatan 6 seakan terminal terakhir sebelum anda melanjutkan pelajaran ke universiti. Berdasarkan pengalaman saya, ramai di kalangan rakan-rakan saya yang dahulunya aliran sains semasa di Tingkatan 5 namun memilih aliran kemanusiaan di Tingkatan 6.

Banyak pendapat yang mengatakan bahawa peluang untuk pelajar jurusan sains di Tingkatan 6 lebih terbuka luas berbanding jurusan kemanusiaan. Namun bagi saya, biarlah kita mengukur baju di badan sendiri. Jika pencapaian dalam jurusan sains tidak memberansangkan apa salahnya jika menukar ke aliran kemanusiaan. Jika anda mempunyai minat yang mendalam dalam bidang sains yang melibatkan ilmu Kimia dan sebagainya, maka jurusan sains adalah sangat tepat untuk anda pilih.
Pesanan saya agar anda membuat pilihan yang bijak dalam memilih jurusan di Tingkatan 6 kerana sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna...

Tempoh masa pengajian di Tingkatan 6 adalah selama 1 setengah tahun. Pengajian kebiasaannya bermula sekitar bulan Jun dan berakhir pada Disember tahun yang akan datang. Bagi saya, tempoh pengajian yang singkat ini amat mengguntungkan berbanding berada pusat pengajian lain.

Sistem pendidikan di Tingkatan Enam telah mengalami perubahan sekitar tahun 2012. Sistem pendidikan ini beralih dari sistem STPM Terminal kepada sistem STPM Baharu (Modular). Sistem STPM Baharu ini membahagikan pengajian di Tingkatan 6 kepada 3 Penggal iaitu bermula dari Penggal Pertama, Penggal Kedua, dan Penggal Ketiga. Setiap satu penggal mengambil masa selama sekitar 6 bulan dan diakhir setiap penggal calon wajib menduduki peperiksaan STPM. Contohnya, Penggal Pertama bermula pada Jun 2015 dan berakhir pada November 2015, calon akan menduduki peperiksaan STPM Penggal 1 pada akhir pengajian Penggal 1.

Sistem penggal yang diperkenalkan secara umumnya adalah untuk mendedahkan para pelajar Tingkatan 6 tentang kehidupan sebenar semasa melangkah ke universiti nanti. Sistem penggal ini lebih mudah kerana tidak perlu menunggu masa selama satu setengah tahun bagi menduduki peperiksaan. Sebaliknya hanya 6 bulan belajar dan diakhiri dengan peperiksaan pada setiap penggal. Namun, ramai pelajar yang agak terkandas pada peperiksaan STPM Penggal 1 dengan alasan kurang bersedia dan sebagainya. Oleh itu, tumpuan dan fokus pada awal pengajian amat penting kerana tempoh pengajian bagi satu-satu penggal adalah pendek berbanding STPM dahulu.

Peperiksaan STPM setiap penggal diadakan untuk menilai sejauh mana pemahaman pelajar pada penggal tersebut. Keputusan peperiksaan STPM akan dikeluarkan pada setiap awal bulan penggal yang seterusnya. Pelajar yang gagal atau mendapat keputusan yang kurang memuaskan boleh mengambil peperiksaan ulangan sekali lagi untuk memperbaiki gred dan pointer peperiksaan. Setiap penggal akan menyumbang pointer yang akan dikumpulkan dan dikira pada akhir ketiga-tiga peperiksaan ini untuk mendapatkan CGPA peperiksaan STPM yang sebenar.

Kerja Kursus Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dilaksanakan di Tingkatan 6 turut menyumbang peratusan yang akan mempengaruhi keputusan keseluruhan STPM. PBS haruslah dilaksanakan dengan sebaiknya agar ia dapat membantu meningkat markah peperiksaan STPM anda.

Sekian sahaja maklumat yang serba ringkas mengenai Tingkatan 6, sebarang pertanyaan boleh tinggalkan di ruang komen di bawah. Pesanan saya kepada semua pelajar Tingkatan 6 agar berusahalah bersungguh-sungguh untuk mendapatkan pointer yang cemerlang pada setiap penggal. Dunia pendidikan pada era ini mengalami persaingan yang cukup hebat. Jadi pointer STPM di paras 3.00 ke bawah belum tentu menjamin tempat anda di universiti. Rebutlah peluang untuk mendapatkan pointer yang terbaik! Selamat maju jaya! :)

Ulasan

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam...
      Ya, betul. Jika anda mendapat keputusan yang terbaik dlm STPM, peluang anda untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah sarjana muda lebih cerah (degree)...Semoga berjaya :)

      Padam
  2. Assalammualaikum. i just checked my offer letter fr f6. and the letter said tetapan yg dibuat adalah muktamad. dapat jurusan sains. what should i do.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam... InshaaAllah, pertukaran subjek boleh dibuat selepas anda menerima tawaran tersebut. Sila berhubung dengan pihak sekolah yang menawarkan anda tempat di T6 ataupun di Pejabat Pendidikan Daerah anda. Terima kasih. Selamat maju jaya! :)

      Padam
  3. Nak tanya..kalau dapat jurusan kemanusiaan.. apa subjek yang diambil?..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jurusan kemanusian lebih menjurus kepada subjek di luar bidang sains. Antara subjek yang ditawarkan dlm jurusan kemanusian adalah sejarah, geografi, ekonomi, seni dan sebagainya... Sila berhubung dgn pihak sekolah yang menawarkan tempat anda di T6 kerana subjek pengajaran nanti ditentukan oleh pihak sekolah . Terima ksh. Semoga berjaya! :)

      Padam
    2. assalamualaikum @penacinta, kalau nk masuk tingkatan 6,sub math sekurang2nya kena kredit atau lulus ? sy tk berapa mahir dlm sub math so sy klo kalau math sy tk dapat, sy tkbole terus ke tingkatan 6 ? mohon penjelasan, sy mmg ingin masuk ke tingkatan 6 sbb sy meminati bidang sastera :)

      Padam
  4. nak tanya , betul ke start tahun ni 2016 jika gagal paper dh tk boleh repeat lagi ???

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tidak pasti mengenai perkara ini. Rasanya benar. Tiada repeat paper lagi. Untuk kepastian sila berhubung dengan guru2 tingkatan enam atau kaunselor sekolah anda. Maaf, terima kasih :)

      Padam
    2. Skang sy berada di upper six ✌ sem1 & sem2 boleh repeat paper tp sem3 takboleh dah.. tq

      Padam
    3. Thanks Ila Zuber atas perkongsian info ini. Selamat maju jaya! :D

      Padam
  5. Assalamualaikum, nak tanya. Boleh ke kita masa lepas form 6 nak amik degree dalam islamic banking and finance kalau masa form 6 kita amik pengajian perniagaan, ekonomi sahaja tanpa subjek perakaunan?

    BalasPadam
  6. InshaaAllah ...boleh sebab saudara dah ada asas subjek ekonomi. Sila berhubung dengan guru kaunseling sekolah anda utk maklumat lanjut. Terima ksh & selamat maju jaya!

    BalasPadam
  7. Assalam, nak tanya ni. Kalau saya ambil jurusan agama boleh ke saya buat degree dalam bidang IT ?

    BalasPadam
  8. Assalam, nak tanya ni. Kalau saya ambil jurusan agama boleh ke saya buat degree dalam bidang IT ?

    BalasPadam
  9. Kalau nk tukar jurusan mcm mana?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh tukar... mohon kepada pihak sekolah...

      Padam
  10. Assalam, nak tanya. Kalau jurusan kemanusiaan skolah saya menawarkan subjek pengajian am, pengajian perniagaan, bahasa melayu dan sejarah. Apa skop kerjaya nak sambung degree selain daripada guru?

    BalasPadam
  11. Assalam, nak tanya. Kalau jurusan kemanusiaan skolah saya menawarkan subjek pengajian am, pengajian perniagaan, bahasa melayu dan sejarah. Apa skop kerjaya nak sambung degree selain daripada guru?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm... Banyak sebenarnya peluang kerjaya anda untuk sambung degree nanti dlm bidang kemanusiaan...

      Padam
  12. Assalamualaikum boleh sambung degree psikologi tak kalau saya ambil bidang kemanusiaan dalam form six?

    BalasPadam
  13. Waalaikumsalam... InshaaAllah... boleh :)

    BalasPadam
  14. as salam

    sekiranya keputusan 3.00 ke bawah belum tentu menjamin tempat di universiti. kemanakah ara tuju kami. sila bantu

    BalasPadam
  15. W'slm... Malaysia menawarkan pelbagai program khususnya lepasan sekolah untuk melanjutkan pelajaran. Anda boleh menyampung pelajaran di Kolej Komuniti, institut Giat Mara, Akademi Binaan Malaysia, kolej-kolej dan universiti swasta. Jika anda di Tingkatan Enam, berusahalah bersungguh-sungguh untuk memperoleh keputusan yang membanggakan. Tingkatan 6 adalah platform untuk anda melanjutkan pengajian di peringkat tinggi. Rebutlah peluang ini. Dan yakinlah rezeki Allah S.W.T itu ada di mana-mana. Selamat maju jaya! :)

    BalasPadam
  16. asalammualaikum nak tanya, contohlah , anak buah saya masa spm dia dari aliran non-science, maknanya dia dari aliran sastera la macam ekonomi, pdg dan geografi gitu, dia nak masuk tingkatan 6, boleh tak dia ambik jurusan sains tulen?

    BalasPadam
  17. Waalaikumsalam... Boleh tukar kos namun pada pendapat saya agak sukar untuk anak buah anda nanti menguasai subjek sains tulen yg bukan asasnya sejak SPM. Namun, teruskanlah jika beliau memang berminat dalam jurusan sains tulen. Sila berhubung dengan pihak sekolah atau PPD untuk urusan pertukaran kos. TQ :)

    BalasPadam
  18. askm nk tanya. sekarang ni saya sedang berada di tingkatan 6,kemanusiaan iaitu kelas sastera. Boleh tahu x apakah aliran yg ditawarkan selepas tamat pengajian di tingkatan 6?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm... banyak sebenarnya bidang yg anda boleh pilih untuk menyambung pelajaran di universiti yg menjurus kpd bidang kemanusiaan misalnya dalam pendidikan, sastera dan sains sosial, bahasa dan linguistik, sains politik, pentadbiran awam, pengajian media dan banyak lagi. Rajin-rajinlah buka laman web IPTA di Malaysia yang menawarkan kos kemanusiaan. TQ :)

      Padam
  19. Hi, sy mahu tanya sy dh check SMS sy dh dapat tawaran form 6 tetapi di web sy mahu print Surat tawaran tidak dapat print kerana akaun dh tutup, so sekarang sy nk macam mana dapat kan Surat tawaran?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi! Sila berhubung dengan pejabat pendidikan daerah anda... TQ

      Padam
  20. Brpkh tmpoh penukaran bdg tu.....

    BalasPadam
  21. Salam. Saya dpt tawaran form 6 masa bulan 4 tp saya tolak atas sebab2 tertentu. Sekarang ni lau saya nak masuk form 6 boleh lagi ke? Sbb rasanya tarikh rayuan dah ditutup.

    BalasPadam
  22. Salam. Saya dpt tawaran form 6 masa bulan 4 tp saya tolak atas sebab2 tertentu. Sekarang ni lau saya nak masuk form 6 boleh lagi ke? Sbb rasanya tarikh rayuan dah ditutup.

    BalasPadam
    Balasan
    1. pergi je sekolah yang awak dapat tuh.. belum tutup lagi masih ada masa..pegi pejabat sekolah tuh daftar dan jangan lupa bawak surat tawaran itu dan salinan ic..

      Padam
  23. Assalamualaikum ..satu soalan.. Student ipt yang tak tamat belajar, boleh daftar untuk form 6 bagi penggal 2?

    BalasPadam
  24. Assalamualaikum ..satu soalan.. Student ipt yang tak tamat belajar, boleh daftar untuk form 6 bagi penggal 2?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam....

      Saya tidak pasti mengenai ini. Rasanya tidak boleh. Wallahualam...

      Padam
  25. kalau saya sambung tg 6 dalam bidang sains sosial,layakkah sy nak menyambung slps tg 6 bidang senibina

    BalasPadam
    Balasan
    1. maksud anda dlm bidang architecture?

      ianya bergantung pd subjek yg anda ambil di ting. 6 dan juga form 5. jika anda pernah mengambil subjek yg melibatkan bidang kejuteraan, ianya lebih mudah utk anda menyambung pelajaran dlm bidang senibina.

      Padam
  26. Hi apa peluang bidang di universiti selepas tamat tg 6 dari aliran sains...mohon penjelasan .....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Zara! :)

      byk peluang yg terbuka luas utk anda yg mengambil aliran sains di ting. 6. Misalnya, anda boleh memasuki bidang sains di universiti cthnya dlm core physic, chemistry atau biology. anda juga boleh memilih bidang bio perubatan, medic, pendidikan, sosiologi dll. sila semak kursus sains yg ditawarkan di IPTA. buatlah pilihan yg terbaik utk masa dpn anda....

      Padam
  27. adik sy bru hbis spm aliran sains tulen. apa syrt kelayakan utk msuk ke tingkatan 6? dan antara asasi dengan tingkatan 6 yang mana lebih baik?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kebiasaannya syarat untuk melanjutkan pelajaran ke ting. 6 tidaklah begitu ketat seperti ke matrikulasi atau mana2 institusi pengajian tinggi yang lain. barangkali lulus semua subjek SPM dengan kepujian sudah memadai utk menerima tawaran ke ting. 6. jika adik anda tidak menerima tawaran ke ting. 6, permohonan kemasukan scra rayuan boleh dibuat di PPD atau pejabat sekolah berkenaan.

      Program Asasi dikendalikan oleh Kementerian Pendidikan Tinggi dan ianya hanya ditawarkan di beberapa buah universiti awam di Malaysia shj spt Universiti Malaya, UIA dll. Kursus yg dipohon nnti lebih khusus kpd kursus yg anda akan sambung di peringkat degree nanti.

      Asasi & Ting. 6 mempunyai kebaikan yg tersendiri. Jika menyambung pelajaran di ASASI, anda sdh berada di universiti dan bidang yg anda ingin pilih lebih kuhsus. walau bgaimanapun, suka sy nyatakan, walau anda menyambung diperingkat ASASI, anda masih perlu mengisi UPU utk memohon kemasukan ke peringkat ijazah dasar sama spt di Ting. 6. tetapi jika result SPM adik anda sgt memuaskan, sy cdgkan sambunglah ke peringkat ASASI :)

      Padam
  28. MUET tu wajib ambil ke? kalau x pandai bahasa ingeris macam mana? so gagal ler...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Muet wajib ambik. Sklh sy semua form 6 wajib ambik muet. Jgn risau, cgu muet ada utk beri bimbingan.

      Padam
  29. MUET syarat wajib ...tp muet boleh diulang ambil jika gagal. Tidak mnjejaskan result STPM anda...jgn risau :)

    BalasPadam
  30. Saya nak tanya..ada ke tingkatan 6 yg menawarkan subjek teknikal seperti subjek lukisan kejuruteraan dan teknologi kejuruteraan?

    BalasPadam
  31. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  32. Hi,saya ingin tahu adakah penting saya memasuki tingkatan 6 untuk mengambil bidang automotif ataupon terus melanjutkan pelajaran di kolej?.


    Dan apakah kesan jika saya mengambil tingkatan 6 kamudiannya belajar bidang automotif untuk mendapat sijil tertinggi iaitu diploma adakah akan ditolak atau tidak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi.

      Utk pengetahuan awak, sijil STPM dan diploma adalah setaraf.

      Padam
  33. Hi,saya ingin tahu adakah penting saya memasuki tingkatan 6 untuk mengambil bidang automotif ataupon terus melanjutkan pelajaran di kolej?.


    Dan apakah kesan jika saya mengambil tingkatan 6 kamudiannya belajar bidang automotif untuk mendapat sijil tertinggi iaitu diploma adakah akan ditolak atau tidak?

    BalasPadam
  34. Hi...Saya nk tnya klau bgi pelajar bukan warganegara boleh x msk f6? Klau blh mcm mana ehh?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai... Saya tidak pasti mengenai isu ini. Sila berhubung dengan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD).

      Padam
  35. Hi ...Saya actually nak amik kos bisnes tapi tk lepas disebabkan bi saya D .Boleh ke kalau saya masuk form 6 mana2 kls sastera and then nanti masa degree saya amik kos bisnes boleh ke?? Tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai... boleh. Ambil kelas sastera/kelas sains yang menawarkan subjek ekonomi.

      Padam
    2. tapi kalau uitm xlayak sebab dia tengok balik result spm
      kalau nk maklumat lebih pegi kat upu page epanduan

      Padam
  36. Assalamualaikum, saya nak tanya mcm mne nak mohon stpm? Kene pergi pejabat sklh tu lah ye? Saya minat math so lepas stpm aliran sains boleh ke saya mohon course sains math di ipt?




    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm... STPM tidak perlu dipohon. Pemilihan dibuat daripada PPD dan pihak sekolah sendiri berlandaskan kelayakan anda dlm SPM. Sekiranya anda berminat melanjutkan pelajaran ke STPM tetapi tidak dipilih, sila buat rayuan di PPD berdekatan. Anda boleh mohon course sn math di IPT.

      Padam
  37. asslm..sy nk tanya klau saya ambil aliran agama tapi nk apply medic boleh ke

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm... aliran anda tidak berkaitan dengan bidang medik kecuali anda ada mengambil subjek2 sains... Utk maklumat lanjut/kepastian, sila bertemu dengan guru kaunselor anda...

      Padam
  38. asslm..sy nk tanya klau saya ambil aliran agama tapi nk apply medic boleh ke

    BalasPadam
  39. Assalam , skrg sy f5 dan ambil aliran sains tulen . Kalau f6 nnti sy nak tkar ke aliran agama atau kmanusiaan , adkah brisiko tinggi atau pn sesuai ?

    Stu lg , jika ambil jurusan agama tk bleh nak ambik jurusan kmanusiaan jgk ke ? Mean cmpur subjk ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm... boleh bergantung pada kemampuan anda belajar subjek2 yang baharu yg mungkin tidak berkaitan dgn aliran anda sekarang.

      Ye. Boleh jika sekolah anda menawarkan subjek2 berkaitan untuk dipilih.

      Padam
  40. Assalam , skrg sy f5 dan ambil aliran sains tulen . Kalau f6 nnti sy nak tkar ke aliran agama atau kmanusiaan , adkah brisiko tinggi atau pn sesuai ?

    Stu lg , jika ambil jurusan agama tk bleh nak ambik jurusan kmanusiaan jgk ke ? Mean cmpur subjk ?

    BalasPadam
  41. Selagi awak ada di hati saya selagi tu awak selamat.
    Don't worry sangat ye

    BalasPadam
  42. Hello. Skiranya saya diberikan tawaran utk ke jurusan kemanusiaan form 6, bolehkah saya menukar ke jurusan sains? Dalam erti kata lain, adakah saya bebas untuk memilih jurusan ataupun ia tertakluk kpada keputusan spm saya?

    kerana website ini (http://www.panduanmalaysia.com/2015/03/syarat-kemasukan-ke-tingkatan-6-tahun-2015.html) ada menyatakan tentang kelayakan khas untuk jurusan sains, dan berdasarkan keputusan spm saya, nampaknya saya tidak layak walaupun BM saya mendapat kepujian ( Maths: A-,Addmaths:E, Fizik: C, Chemistry: D )

    BalasPadam
    Balasan
    1. Menurut apa yang saya tahu, jikalau ditawarkan dalam bidang sastera atau erti kata lain kemanusiaan, tidak boleh tukar ke aliran sains. Tetapi, kalau ditawarkan aliran sains dan mahu tukar ke aliran sastera, dibenarkan. Maafkan saya kalau salah. :)

      Padam
  43. Hi assalamualaikum, what should i take if i got D in bio physics chemist and E in addmaths. Can i continue in science? Minat sains but in spm i camt do well. Or... I need to change the course to sains sosial?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm... as suggestion, it more better u change yr course :)

      Padam
  44. assalamualaikum, saya lepasan form5 yg ambil sains tulen, if saya masuk form6 bidang agama tanpa subjek akaun tapi ada subjek syariah, boleh tak saya ambil degree perbankan islam? mohon respon segera.

    BalasPadam
  45. Bolehkah saya tukar le sekolah lain dan tidak pergi ke sekolah yang diberinya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh... maklumkan kepada PPD dan pihak sekolah...

      Padam
  46. saya mendapat jurusan kemanusiaan di tingkatan 6 pada 2017 ini... bolehkah saya ingin menambah subjek ict dlm pakej saya? saya amat berminat dengan ict..

    BalasPadam
  47. Klu dh dpt tawaran form 6 ni betul ke dh tk layak utk panggilan matrikulasi?

    BalasPadam
  48. Saya dpt tawaran form 6 dlm course agama, tp saya xnk sambung degree dlm course agama, boleh ke saya teruskan dlm course ni?

    BalasPadam
  49. Hi, saya baru dpt tawaran form 6 dlm jurusan SC. Akan minta tukar ke jurusan kemanusian. Nak tanya adakah luas peluang mohon ke uni/ipt nanti? Maksud saya course yg ditawarkan byk pilihan? Adakah peluang pekerjaan luas lepas ijazah nanti?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, banyak. Tetapi kenapa mahu bertukar ke aliran kemanusiaan?

      Padam
  50. Saya mendapat tawaran ke tingkatan 6 dlm jurusan kemanusiaan dan menunggu keputusan upu perlukah saya masuk ke tingkatan 6 terlebih dahulu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. perlu ... sementara menunggu UPU atau tawaran daripada institusi lain...

      Padam
  51. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  52. Hi... saya bercadang ingin membuka group Telegram/Whatsapp/LINE untuk memudahkan perkongsian & pertanyaan mengenai T6. Adakah anda setuju? Jika setuju sila komen di bawah... :) TQ!

    BalasPadam
  53. Hi.salam..sye ingin bertanya 1soalan sahaja hanya untuk kepastian...boleh x student form6 bawa kereta pergi ke sklh?

    BalasPadam
  54. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  55. Hi,saya nak tanya sesuatu yang data tidak pasti. Adakah seseorang pelajar mesti dapat salah satu daripada matriks atau stpm? Kalau seseorang itu tidak mendapat stpm,adakah bermaksud dia pasti mendapat matriks?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hai... tidak juga... ia berdasarkan keputusan & syarat kemasukan anda ke 2-2 institusi tersebut... anda mungkin mendapat tawaran di kedua2 institusi tersebut berdasarkan kelayakan anda...

      Padam
  56. Assalamualaikum,saya nak bertanya bila mulanya P&P untuk tingkatan 6..adakah pada bulan Mei ataupun bulan jun

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm...sekitar penghujung bulan Mei...tarikh mendaftar akan tertera pada surat tawaran anda nnti...

      Padam
  57. Assalamualaikum boleh saya tahu x dalam jurusan sains subject apa ye ada dalamnya selain fizik,bio,chemis???

    BalasPadam
  58. Assalamualaikum..saya nk ambil jurusan kemanusiaan..tapi saye nk jugak ambil jurusan ict..boleh ke? Tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm... boleh... sila rujuk subjek yang ditawarkan di sekolah anda... BM & Pengajian Am sahaja subjek wajib yang perlu diambil...

      Padam
    2. untuk bidang kemanusiaan. hanya p.am sahaj wajib diambil.bm tidak perlu kerana is selektif.

      Padam
  59. Dan boleh saya tau jurusan ict dekat sekolah mane je di selangor? Tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. SMK Gombak Setia... dan mungkin beberapa buah sekolah lain... sila rujuk Pejabat Pendidikan Daerah anda...

      Padam
  60. Kak , spm saya kimia fiz addmath semua C+ tapi bio saya A- , rasanya saya boleh bawa tak f6 ?

    BalasPadam
  61. Assalamualaikum. Saya nak tanya. Boleh saya tahu semua subjek yang ada dalam aliran sains termasuk subjek teras dan adakah saya boleh pilih subjek yang ditawarkan atau saya kena belajar semua?

    BalasPadam
  62. Kalau pointer kita tak bagus dan tak nak sambung degree , senang ke nak dapat kerja?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kerja bergantung kepada kelayakan dan bidang kerjaya yang anda mohon... serta selebihnya bergantung kepada rezeki anda juga... :)

      *p/s: ramai juga rakan-rakan saya yang mendapat pointer yg rendah semasa di STPM, namun selepas tamat pengajian di Tingkatan Enam mereka tetap meneruskan pengajian dan beralih kepada bidang kemahiran... seperti mengikuti kursus di Giat Mara, IKBM, IBM, kolej komuniti dan banyak lagi...raihlah ilmu sedaya mungkin jika tiada halangan untuk anda... sy doakan anda berjaya. InshaaAllah... :)

      Padam
  63. Lepas stpm boleh terus kerja ke?

    BalasPadam
  64. Lepas stpm boleh terus kerja ke?

    BalasPadam
  65. Aliran kemanusiaan boleh sambung bidang kejuruteraan tak ?

    BalasPadam
  66. Salam. Saya nak tanya. umur saya 19, jadi saya kena buat rayuan. Saya ada call kakitangan PPD. Dia suruh saya isi borang RU dgn CP. Bolehkah saya isi borang calon persendirian sedangkan saya bekas sekolah kerajaan??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maafkan saya... saya tidak pasti mengenai isu ini... Sila berhubung semula dengan PPD anda utk maklumat lanjut.

      Padam
  67. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  68. salam , saya dpt matriculation in sc for one year , xpi owg kata matriculation just blajaq basic while f6 sc more detail , so saya nk tnya pendapat antara2 f6 @ matriculation mna lebih baguih dgn saya .. bio dgn chemist saya b+ .. tlg jawab dekat email saya bnabila516@gmail.com

    BalasPadam
  69. wslm... pada pendapat saya lah... dengan keputusan anda yg cemerlang, matrikulasi bgi saya adalah tempat terbaik utk anda... lebih jimat masa ttp kena struggle lebih... f6 juga bagus utk anda pilih...

    BalasPadam
  70. assalamualaikum.., saya nk tanya . f6 aliran agama subjek P.am , muet, syariah, usuluddin, arab..
    nanti degree boleh smbung bidang eko / akaun tak?..
    kalau subjek pengajian am, muet, eko/ pengajian perniagaan , sej, bm .. boleh sambung bidang akaun /eko tak nntivdegree?

    BalasPadam
  71. Wslm... setahu saya, bidang agama juga menawarkan subjek ekonomi...

    BalasPadam
  72. Salam....
    Adik saya dapat ke f6...aliran kemanusiaan....subjek yang dipilih PA & sej(wajib)+ sastera & geo(elektif)...soalan saya,for wider prospek in university;better pilih sastera&geo @ sastera&BM?
    Betul ke BM lagi susah untuk skor banding dengan sastera?
    Thanks in advance..

    BalasPadam
  73. Assalamu'alaikum, saya nak tanya bilakah tarikh keputusan stpm bagi penggal terakhir akan dikeluarkan?

    BalasPadam
  74. saya dpt form 6 kemanusiaan sej,bm,perniagaan tetapi saya jugak mendapat tawaran masuk ke poli bidang kejuteraan mekanikal (pembuatan) saya tak tahu nak pilih yg mana.Yang mana lg okay?

    BalasPadam
  75. Sy dah berhenti dari politeknik. Dan sy bercadang ingin masuk ke tingkatan 6 sesi 2017 tapi tawaran tu dah tutup. Mcm mana eh? Apa perlu sy buat? Ade harapan lagi k3 nak masuk tingkatan6? Mohon pencerahan. Terima kasih.

    BalasPadam
  76. Saya dah berhenti dari f6 ats sbb tertentu jadi bolahkah saya ambil blik f6 ? Klau boleh mcm mana prosudernye?

    BalasPadam
  77. Assalamualaikum, sekarang ni (F5) saya masuk kelas aliran akaun.. Kalau saya nk sambung F6 dalam aliran apa ya? aliran kemanusiaan tapi amik seni as sub tambahan?? Masa degree nanti saya nk amik aliran interior architecture/ interior design

    BalasPadam
  78. salam...

    saya berusia 32 tahun.teringin nak ambil stpm.tapi nak ambil luar sekolah.macam mana saya nak register yer?

    BalasPadam
  79. Assalamualaikum... sye skrg 18 thn.. sye berminat utk apply form 6.. jd sye nk tye... klau apply form 6 mmg ade jurusan sains dan kemanusiaan shj ke?? And satu lg.. klau sye apply jurusan kemanusiaan waktu f6.. boleh ke sye sambung degree in psychology??

    BalasPadam
  80. assalamualaikum . saya nak tanya pasal kredit untuk kemasukan ke tingkatan 6.
    apakah yang dimaksudkan dengan 12 unit mata bagi sains sosial dan 18 unit mata bagi aliran sains.

    BalasPadam
  81. assalamualaikum... sye ingin bertye... cth sye ambil aliran kemanusiaan di ting 6.. brp subjek ye boleh ambil??

    BalasPadam
  82. hi, nak tanya, macam mna nak tahu sekolah mana yang tawarkan jurusan sains sosial tingkatan 6?

    BalasPadam
  83. hi, saya ingin bertanya sekiranya ingin mengambil jurusan dari sains dan kemanusiaan boleh kah ia diambil sekali?? adakah mencampurkan jurusan dari bidang yang berlainan dibenarkan (sains dan kamanusiaan) ????

    BalasPadam
  84. Salam hi.STPM klau gagal waktu dapt result ,boleh ke nak amik semula dan kite kena start dri mula semula?

    BalasPadam
  85. Assalammualaikum........... Nk tanya kalau ambik sains sosial boleh tk nk tambah subjek biologi

    BalasPadam
    Balasan
    1. W'slm... selagi belum cukup 4 subjek boleh... tapi sayangnya bukan dari aliran yang sama...

      Padam
  86. uhhh..saya nak tnya apakh mksud jurusan sains sosial itu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sains sosial adalah jurusan yang menjurus kepada kemanusiaan. Kalau di peringkat universiti, terlalu banyak kos yang ditawarkan untuk lepasan sains sosial, spt ilmu sejarah, bahasa, pengajian gender, geografi dan banyak lagi...

      Padam
  87. Assalammualaykum..nak tanya kalau spm tak.amik seni tapi f6 nak amik boleh ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam... boleh... masuk lah ke kelas yang menawarkan subjek seni visual... Terima kasih :)

      Padam
  88. boleh tak senaraikan subject aliran sains tingkatan 6

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih ats cadangan... Kami akan mengemaskininya nanti... :)

      Padam
  89. assalam,kalau nak jadi pilot kena amik aliran ape kat form 6

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm...

      Terdapat 3 cara bagaimana seseorang itu boleh menjadi seorang juruterbang iaitu:-

      -Menyertai program juruterbang kadet di syarikat penerbangan (sekiranya tawaran dibuka).
      -Membiayai sendiri lesen PPL, CPL atau Frozen ATPL.
      -Memohon kemasukan ke program kadet dengan lesen PPL sahaja.

      *dipetik daripada Wanista.com

      Padam
  90. saya dpt aliran sains sosial ...tapi subjek apakah yg patut saya ambil di tg 6?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aliran sains sosial / kemanusiaan melibatkan subjek-subjek seperti Pengajian Am (wajib), Bahasa Melayu, Sejarah, Pendidikan Seni, dan ekonomi dan sebagainya. Sila rujuk sekolah yang berkaitan kerana subjek yang bakal diambil ditentukan oleh pihak sekolah...

      Padam
  91. assalamualaikum. saya nak tanya , jika saya ambil subjek peng. am, peng. muet, bm, seni dan pen. perniagaan , apakah pilihan kos untuk saya menyambung pengajian di peringkat ijazah sarjana muda kelak ?

    BalasPadam
  92. assalamualaikum. saya nak tanya, jika saya ambil subjek peng. am, peng. muet, bm, seni dan peng. perniagaan , apakah pilihan kos untuk saya menyambung pengajian di peringkat ijazah sarjana muda kelak ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam... aliran yang anda ambil lebih menjurus kepada aliran sains kemanusian/ sains sosial dan perniagaan. Sila rujuk syarat kemasukan di IPTA yang anda minati berdasarkan kelulusan subjek yang diperlukan. Terima kasih :)

      Padam
  93. hello , i nak tanya kalau i nak ambil subjek chemistry , akauns , pengajian am dan mathematics untuk stpm..apakah kursus yang boleh saya buat untuk degree saya ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. well, u can ask yourself, what exactly on your mind? apa minat awak, apa bidang kerjaya impian awak. so awak boleh buat kajian subjek apa yang penting untuk mencapai target awak.

      Padam
    2. yes! setuju dengan saudari Ainun Nadiah... u did well ! Thank you :)

      Padam
  94. Assalam. Jika keputusan stpm cemerlang, ada ke potensi utk melanjutkan degree di universiti luar negara? Kalau ada biasiswa apa yg boleh dipohon?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm... boleh, dan mesti lulus MUET dan ujian IELTS dengan cemerlang... syarat penawaran biasiswa kebanyakkannya bergantung kepada kos pengajian kelak...

      Padam
  95. saya sarankan adik adik semua untuk buat kajian yang lebih terperinji berkaitan bidang yang ingin diceburi selepAS stpm.. contohnya kalau adik adik mmg minat undang-undang, kejuruteraan, medik tapi lepas spm tak dapat offer dari universiti, bolehla fokus dan usaha betul2 masa form 6 supaya dapat result 3.7-4.00.

    selain dari jurusan diatas , boleh selidik lagi laluan yang lain untuk kerjaya impian adik adik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yup, setuju dengan Saudari Ainun Nadiah. Terima kasih :)

      Padam
  96. Saya nak tanya satu perkara,sekarang keputusan spm kimia Dan fizik saya b+, saya ditawarkan ke jurusan sains form 6,tapi cita cita saya tiada kaitan dengan sains,boleh sesiapa beri pandangan bahawa saya patut tukar jurusan ke kemanusiaan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekadar pandangan... pilihlah jurusan yg selari dengan cita-cita... kerana permohonan di IPTA nanti akan melihat keputusan peperiksaan berdasarkan subjek yang telah diambil.

      Padam
  97. Salam sejahtera... :)

    Selamat maju jaya kepada adik-adik yang sedang menyambung pelajaran di Tingkatan Enam... Dan selamat maju jaya juga kepada yang memilih untuk menyambung pelajaran di institusi pengajian yang lain dan juga yang memilih untuk terus bekerja...

    Kepada adik-adik yang menyambung pengajian di Tingkatan Enam tu, kalau ada apa-apa perbincangan boleh lah di ajukan kepada pihak kami. Kami bercadang untuk mewujudkan group Tingkatan Enam untuk memudahkan interaksi dan sebarang perkongsian...

    Kalau ada berminat untuk menyertai kumpulan kami, sila tinggalkan alamat emel Facebook anda.

    Sekian, terima kasih.

    -Pena (Admin)-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tolong add sy nurulafizahhassan@gmail.com

      Padam
  98. Saya lepasan SPM 2017... Boleh tak masuk form 6 pada tahun 2019 pada umur 19 tahun?? Saya dapat tawaran matrik & diploma UiTM tahun ni tapi saya tolak. Nak tanya kena buat rayuan kat JPN sekarang ke atau kena tunngu masa intake tahun depan ?

    BalasPadam
  99. Hi saya nak tanya macam mana kalau Bio,Kimia,fizik saya dapat A while other subjects dapat gred B+ except math and addmath gagal...boleh ke saya dapat peluang untuk teruskan pelajaran ke bidang sains tulen?

    BalasPadam
  100. Hi saya nak tanya macam mana kalau Bio,Kimia,fizik saya dapat A while other subjects dapat gred B+ except math and addmath gagal...boleh ke saya dapat peluang untuk teruskan pelajaran ke bidang sains tulen?

    BalasPadam
  101. Hai, saya nak tanya. Saya ambil sains sukan, geografi dan bahasa melayu pada semester1 tetapi ingin menukar kolej kerana saya berpindah ke kampung halaman, jadi, kalau sekolah di kg saya tu tidak menawarkan geografi, boleh ke ambil subjek tu sebagai subjek belajar sendiri? Untuk teruskan semester 2 dan 3

    BalasPadam
    Balasan
    1. Blh join telegram FourFlat Talk utk btnya soalan ttg f6

      Padam
  102. Jurusan ape yg perlu sya masuk klau sye nk ambil subject pengajian perniagaan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Blh join telegram FourFlat Talk utk btanya soalan ttg f6

      Padam
  103. Lepas tingkatan 6 boleh terus kerja ke..

    BalasPadam
  104. Lepas tingkatan 6 boleh terus kerja ke..

    BalasPadam
  105. Bila kita dapat Surat tawaran form six

    BalasPadam
  106. Assalamualaikum form 6 ni memang ada 2 jurusan je ke... Sbb sebelum ni waktu spm saya amik jurusan agama dan sekolah swasta.. Kalau nak masuk kena mohon ke atau mcm mana... Jadi jurusan apa yg saya sesusai amik.. .Mohon pencerahan dan penjelasan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Blh join telegram FourFlat Talk utk btnya soalan ttg f6

      Padam
  107. Subjek sastera tu susah ka ? And ,,, berapa aliran yang perlu di ambil ? Terpulang pada kita ke ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Blh join telegram FourFlat Talk utk btnya soalan ttg f6

      Padam
  108. Nak tanya tentang tingkatan 6,jika tahun lepas saya mendapat tawaran kemasuka ke Tingkatan 6 2018(saya menolak).Bolehkah saya nak mengambil tawaran Tingkatan 6 2019 pada tahun ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kna prgi JPN dan bawa surat twrn f6 sbg rujukn.

      Padam
  109. Hai nak tnye spm sye aliran sastera tpi form 6 dpt aliran sains sosial subjek ape ye yg akan sye bljr nnti?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Blh join telegram FourFlat Talk utk btnya soalan ttg f6.

      Padam
  110. asslm.nak tanya.klau f6 jurusan apa yg bgus utk jadi nurse?chem phy sya c+ tpi addmath E..bio x ambil.rsanya patut tak pursue in science or pursue kerjaya lain.mohon penjelasan

    BalasPadam
  111. Nak Tanya masa F5 saya aliran sastera. Dapat twaran F6 aliran sains sosial ape sub yg kna belajar Dan ape perkrjaan nnty yg brkaitn sains sosial

    BalasPadam
  112. Subjek apa dalam sains sosial???

    BalasPadam
  113. Jikalau saya ditawarkan mendapat jurusan sains sosial, apakah subjek yang akan dibelajar nanti ya? Lepasan STPM apa kerja yang ditawarkan?
    Jika saya lepasan STPM dalam Jurusan Sains Sosial bolehkah saya melanjutkan University DI UNIMAS dalam bahagian JURURAWAT?

    BalasPadam
  114. saya menerima jurusan agama untuk stpm....adakah pembelajaran bahasa arab di stpm sama dgn pembelajaran bahasa arab di stam???

    BalasPadam
  115. Hi.. Saya dpt layak ke ting 6 dengan JURUSAN SAINS SOSIAL.. Apa kita akan belajar utk sains sosial? Dan nak tanya ada berapa subjek utk kemasukan stpm? Bolehkah kita tukar subjeknya? Dlm subjek ini blh tak sy masuk uni utk belajar degree? Degree somrthing related with sains course?

    BalasPadam
  116. Saya nak tanya saya bru lepas spm 2018 dan sya ditawarkan menyambung pengajian di tingkatan 6 dalam aliran sains sosial tapi sya nk mohon jadi cikgu taska bleh x

    BalasPadam
  117. hi.... saya nak tanya. saya adalah lepasan f6 and now saya dapat tawaran sambung belajar ke university tapi untuk tahun ni saya tak dapat terima tawaran tu.... adakah saya boleh memohon mnggunakan stpm saya untuk tahun seterusnya?

    BalasPadam
  118. Adakah anda dalam krisis kewangan, mencari wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri atau membayar bil anda?
    Saya mendapat saya dari Mike Fisher. Kad ATM kosong saya boleh mengeluarkan $ 2,000 setiap hari. Saya mendapatnya dari minggu lalu dan sekarang saya mempunyai $ 14,000 percuma. ATM kosong mengeluarkan wang dari setiap mesin ATM dan tidak ada nama keluarga, ia tidak dapat dikesan dan sekarang saya mempunyai wang untuk bekerja dan wang yang cukup untuk saya dan keluarga saya untuk hidup.

    PERCAYA KAD KREDIT KESELAMATAN DI HARGA PRIBADI
    * Mereka menjual kad ini kepada semua pelanggan dan pembeli yang berminat di seluruh dunia, kad ini mempunyai had pengeluaran harian sebanyak $ 2000 hingga $ 5000 dan sehingga $ 50,000 di kedai dan POS tanpa had. *

    * e-mel: blankatm156@gmail.com
    * Anda juga boleh menghubungi atau membantu Hubungi kami hari ini untuk lebih banyak pencerahan
    +1 (301) 329-5298

    BalasPadam
  119. Asaalam kak..sy umur 20 tahun ni.sy berhenti pengajian sy di ipts tahun ni..adakah sy layak untuk buat rayuan utk mngambil stpm pada tahun dpn?

    BalasPadam
  120. Assalamualaikum. Saya nak tanya kalau saya lepasan spm 2018 tapi saya nak masuk form 6 tahun 2020 boleh ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau tk silap.. blh msuk f6 smpi umur 20.

      Padam
    2. Blh tnya di jbtn pnddkn daerah atau search di internet.

      Padam
  121. Hi, saya nak jd psikologist.. Jadi subjek-subjek apa yg saya kena ambil dlm STPM nnt?

    BalasPadam
  122. Blh join telegram FourFlat Talk utk btnya soalan ttg f6 atau search di internet ttg pakej subjek form6.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

RASUAH (FAKTOR, KESAN DAN LANGKAH PENCEGAHAN)

TEKNOLOGI MAKLUMAT & KOMUNIKASI (ICT) : KESAN POSITIF & KESAN NEGATIF

INDUSTRI INAP DESA (HOMESTAY) : KEPENTINGAN & CABARAN