PENDAPAT MENGENAI KEDATANGAN ISLAM KE TANAH MELAYU
Terdapat
beberapa pendapat yang membahaskan tentang kedatangan Islam ke Tanah Melayu.
Antaranya, kedatangan Islam ke Tanah Melayu melalui pedagang India. Pada abad
ke-13, kerajaan Islam menguasai bahagian barat dan timur India. Pelabuhan
Gujerat menjadi pusat hubungan antara timur dan barat. Seterusnya, pedagang
Gujerat berkunjung ke Nusantara. Melalui aktiviti perdagangan ini, mereka
secara tidak langsung menyebarkan ajaran Islam ke Tanah Melayu. Sebilangan
daripada pedagang ini juga berkahwin dengan wanita tempatan dan menjadikan
rumah mereka sebagai kelas mengaji al-Quran dan Fardhu Ain. Buktinya, penemuan
batu nisan dan batu bersurat di Asia Tenggara serupa dengan batu yang terdapat
di Gujerat dan Koromandel. Terdapat juga penemuan batu nisan di perkuburan
Malik Ibrahim di Gerisik, Jawa, dan batu nisan Malik Al-Salih di Pasai.
Kedua-dua batu nisan tersebut mempunyai ciri buatan India.
Seterusnya,
terdapat teori yang menyatakan bahawa kedatangan Islam ke Tanah Melayu dibawa
oleh kemasukan pedagang Cina. Islam dikatakan sampai ke benua Cina sejak zaman
Khalifah Uthman bin Affan yang menghantr Saad Abi Waqas untuk menyebarkan agama
Islam di Cina. Pada zaman Bani Uthmaniyah, Khalid Al-Walid telah menghantar
tenteranya ke sempadan Cina untuk berunding. Berdasarkan catatan Cina, pada
abad ke-9, ramai penduduk selatan Cina memeluk agama Islam, khususnya penduduk
Yunan. Apabila berlaku huru-hara di Yunan, masyarakat Islam telah berhijrah ke
Asia Tenggera, ada yang menetap di Champa dan sebahagian di pantai timur Tanah
Melayu. Bukti yang dikemukakan oleh John Crawford ialah melalui catatan China,
orang Arab dan Parsi mempunyai pusat petempatan dan perniagaan di Canton (Amoy)
sejak tahun 300M.
Selain
itu, terdapat juga teori yang menyatakan bahawa kedatangan Islam ke Tanah
Melayu berasal dari Champa, Kemboja. Hal ini dibuktikan dengan penemuan kendi
berusia ribuan tahun tertanam di kawasan bukit berdekatan sungai Mentakab,
Pahang baru-baru ini menguatkan teori asal usul masyarakat Melayu zaman logam,
sekitar 2000 tahum lalu yang dikatakan dari Vietnam Utara dan Champa. Pengkaji
sejarah tamadun alam Melayu, Wan Ahmad Arshad, yang menemui dan memiliki tiga
artifak yang menjadi bukti konkrit Islam Melayu berasal dari Champa. Artifak
yang berupa kendi itu menunjukkan zaman logam mula berpengaruh di Nusantara
Melayu berdasarkan teori penghijrahan dari Vietnam Utara dan Champa.
Berikutnya,
terdapat juga teori yang menyatakan bahawa Islam datang secara langsung dari
Tanah Arab. Di Tanah Melayu, terdapat bukti-bukti yang kuat bahawa agama Islam
itu dibawa secara langsung dari Tanah Arab oleh bangsa Arab. Sebagai contohnya
Maharaja Derbar Raja II, raja Kedah telahpun diIslamkan pada tahun 531H/1136M
oleh Sheikh Abdullah bin Sheikh Ahmad al-Qaumiri al-Yamani seorang ulama berbangsa
Arab yang datang dari Yaman. Pedagang-pedagang Islam yang tertumpu di Yaman
turut menjalankan aktiviti perdagangan dengan Asia Tenggara terutama untuk
mendapatkan barangan seperti kapur barus, kemenyan, dan sebagainya. Menurut
satu catatan yang ditemui, terdapat sebuah perkampungan Islam di Sumatera Utara
yang diberi nama ‘Tashih’ telah ditemui pada tahun 650 Masihi bersamaan 30
Hijrah. Perkampungan ini dihuni oleh orang-orang Arab yang datang ke Sumatera
pada abad ke 7 Masihi (Abdullah Ishak, 1990 : 35). S.M. Naquib al-Attas
menegaskan juga bahawa kandungan persuratan Melayu Islam dengan istilah dan
konsep serta tulisan Jawi yang digunakan menunjukkan sumber Arab atau Timur
Tengah sebagai puncanya.
Ulasan
Catat Ulasan