Kesalahan Umum dalam Bahasa Melayu

Salam Malaysia Baharu! :)

Apabila mula melakukan kerja penyuntingan naskah atau pembacaan pruf (proofreading) , baru saya sedar banyak penggunaan kata yang biasa digunakan dalam bahasa Melayu yang tidak saya ketahui cara, aturan dan peraturan penggunaannya dengan jelas dalam naskhah. Pelbagai persoalan bermain di benak fikiran saya tentang penggunaan kata-kata tersebut. Sehinggakan hendak menulis artikel ini pun, saya masih tertanya-tanya betul ke penggunaan kata yang digunakan dalam artikel ini. Antara persoalan yang sering menggangu fikiran saya dan mungkin anda juga adalah seperti berikut:

  • 'IALAH' atau 'ADALAH'? Yang mana satu?
  • Bila perkataan 'DI' perlu dieja rapat dan dijarakkan?
  • Perkataan 'KE' perlu dieja rapat atau dijarakkan?
  • Bila perlunya penggunaan 'DARI' dan 'DARIPADA'?
  • Ejaan perkataan 'kebanyaKKan' atau 'kebanyaKan'? Satu K atau dua K?
  • Ejaan perkataan 'penulisaNNya' atau 'penulisaNya'? Satu N atau dua N? ***Tidak merujuk kepada ejaan '-Nya' yang dirujuk kepada Tuhan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

RASUAH (FAKTOR, KESAN DAN LANGKAH PENCEGAHAN)

TEKNOLOGI MAKLUMAT & KOMUNIKASI (ICT) : KESAN POSITIF & KESAN NEGATIF

INDUSTRI INAP DESA (HOMESTAY) : KEPENTINGAN & CABARAN